10/13/2009

Inredningsspan på stan

Tog en runda på stan och spanade in Göteborgs inredningssffärer...

1. HOUSE OF SENSES Södra Vägen 10.
Denna lilla butiken ligger några steg från Heden och delar adress med designbutiken Laura Ashley, och det känns lite som om de vill vara i samma genre. Butiken doftar Paris och här hittar man en blanding av antika och fejkantika inredningsdetaljer inköpta från mässor just från Frankrike. De lockar med Kelimmattor, lampor med fjäderskärmar och ett litet sortiment ur Day Birger et Mikkelsen Home, men de utmärker sig inte något speciellt. Det ända som lockade MIG va det uppstoppade Ren-djuret(?) som tittade ut från väggen och den kitchiga väggmonterade lejonfontänen.
Är lite trött på vitt-silver-svart-konceptet!

2. BOCONCEPT Rosenlundsgatan 8.
BoConcept ligger i samma genre som Mio och Bolia, lite väl stelt och minimalistiskt för mig, men vad som gör BoConcept lite extra intressant är deras inredningsdetaljer. Har uppmärksammat deras olika detaljer dyka upp i diverse inredningstidningar och jag har länge velat besöka butiken och kolla in de på nära håll. Hittade ljusstakar i set om 5 i olika glada färger (skulle passa fint i köket!) och snygga bokstäver i plåt. Så trots allt så lyckas dom tämja mig, jag går runt med ett smajl i butiken, och möblerna och mattorna är faktiskt riktigt fina dom med! Tog med deras nya katalog hem.

3. HAGA HEM Haga Nygata 1.
Ännu en butik med vitt-silver-svart-koceptet, men här känns ingen doft av Paris eller Europa utan finner det mer svenskt och lantligt. Lite mer åt New England stilen. Men jag fastnar inte får något här. De silvriga krokarna med orden "Coat" eller "Key" tycker jag känns lite tråkigt. Dock har de ett litet sortiment av Yankee Candle, där stod jag en stund och sniffade. Några favoriter; "Machintosh Spice", "Island Spa" och "Sun & Sand".

4. PHILLIE'S DESIGN Linnégatan 6.
En butik med starka franska influenser. Och här är allting VITT eller champagnefärgat. Här och var finns stora glasvaser med fång av stora blommor. I taket hänger kristallkronor i olika modeller och längs skyltfönstrena står stora vita möbler. Trägolvet är målat - vitt. Märker att butiken nyligen möblerat om och upptäcker en ny (och den ända intressanta) del med inslag av engelsk stil med bruna skinnmöbler, skrivbord i mörkt trä och heltapetserat med en brun tung tapet (kanske från Ralph Lauren?).

5. STAJL Linnégatan 8.
En asiatinfluerad butik fylld med buddhafigurer i olika storlekar, hangjorda glas och trädekorationer, lampor, kuddar och lyktor. Luften är fylld av doftljus och ur högtalarna strömmar asiatisk loungemusik och - jag gillar det! Kanske inte för att jag skulle hitta så mycket till min lägenhet här men jag tycker de har lyckats med sitt koncept. Påminner om Indiska i deras nish, men Stajl har gått några steg längre. Hittar mycket fejkantika möbler, men allt är bra gjort!
Dock tycker jag Buddhafigurer är lite pasé.

6. GRÖNBERGS INTERIÖR Kungsgatan 18.
Min favorit bland inredningsbutiker, inte för att mycket av det de säljer passar i min inredning, men de har verkligen lyckats med skapa rätt stämning i butiken. Här kan man gå länge! Här hittar man mycket fejkantikt, men allt är bra producerat! Har en stort sortiment från Mateus. Väl inredd butik som alltid luktar doftljus och med otroligt vänlig personal som utav någon anledning alltid känner igen mig, trots att jag sällan är där och knappt köpt nåt. Här säljs även blommor och utomhus dekorationer.
Köpte inte för så längesedan snygga rostiga bokstäver, "W" och "C" som jag satte uppe på badrumsdörrslisten - blev riktigt lyckat! Även här finns mycket franska influenser och de har lyckats så bra att det lika gärna kunde legat i Paris.

7. VILLAGE Korsgatan 15.
Butiken skiljer sig väldigt mycket från t.ex. Grönbergs. Här är allt väl placerad på hyllor i färgordning. Men sortimentet är stilrent och här hittar man ofta snygga detaljer! Troligtvis köper de in allt själva eftersom det faktiskt inte går att hitta någonannanstanns. Köpte två ljuslyktor med löv tryckta i glaset, en orange och en grön (Perfekt i hallen). Spanade även in ljusstakar i smide. Här finns också snygga bokstäver och siffror i silvermetall! Tar även in klockor från Karlsson.

8. CASA LINNÉ Kungstorget 5.
En butik i samma genre som Phillies Design och Haga Hem. Tycker dock att denna butiken lyckas bäst! Här hittar jag snygga kandelabrar i järn och många fina fejkantika klockor. Många stora vita möbler blandat med speglar, ljus och klockor. Här finner man vita bokstäver i set som bildar "HOME" och "WELCOME", men det känns lite väl tråkigt. Ur högtalarna hörs jazzlounge och konceptet är fulländat. Vitt-silver-svart-konceptet är nog det mest vanliga just nu!

9.JOSEPHSSONS Korsgatan 12.
Här finns ALLT! Säkert alla tanters favoritpresentbutik med allt i porslin och glas väg som Orrefors, Kosta Boda, Iittala osv. Spanade in Almedahls sortiment av klassiska mönster. Deras kökshanddukar ska jag shoppa en eller två någon dag , de skulle passa fint i köket. På övreplan finns mer inredning, men även här uteslutande mörkesvaror från Cult Design, Alessi, Design House Stockholm. Fann även en Karlsson klocka "Lotus" som va en kopia av George Nelsons Sunflower (Se bild i vänster marginal). Josephson är i sin genre svårslaget, men sen har de ju funnits i stan sedan 1866, så de kan sin sak!

10. BALDERS HAGE Södra Hamngatan 25.
Går man in i den lilla gränden från Kyrkogatan kommer man fram till denna härliga butik. Får en genuin känsla av svensk lantliv och det är nog just det de vill uppnå. Sortimentet är blandad kitchigt och en flört med 50-talet. Lokalen är stor och ljus och andra sidan av butiken vätter ut mot älven. Genom de stora fönstrena syns Tyska kyrkan på andra sidan. Här hittar man ett sortiment ur Bruka Design som passa perfekt här. Kan tänka mig att mycket skulle passa i en sommarstuga. Själv köpte jag en "Ej Reklam Tack"-skylt som jag länge tänkt köpa.

11. MARRAKECH DESIGN Kaserntorget 6.
Möts av en doft blandad med citrus ljus och skinn. Golvet är utsmyckat av ett typiskt marrokanskt kakel. Här finns skinnväskor, tofflor, sittpuffar i skinn, typiska teglas i olika färger och lyktor och åter lyktor. Det känns verkligen att man kommit till Marrakech! Har länge spanat in en brun sittpuff i skinn som skulle behövas i vardagsrummet. Man kan inte ha för många sittplatser! Här kan man också köpa marrokanskt kakel och kom på idén att köpa endast sex plattor och lägga på mitt köksbord - ska fundera lite mer på det. Kolla in deras snygga skyltfönster!

12. MAGASIN 11 Magasinsgatan 11.
Här förflyttas man tillbaka till 50-talet. Ur högtalarna strömmar Frank Sinatra på ganska hög volym (men va gör d). Den lilla butiken/cafét är fyllt av kitch blandat med expressobryggare. Får en stark känsla av Italien vilket gör att jag älskar denna lilla affär. Egentligen passar inte riktigt något mig eftersom mycket av inredingsdetaljerna vänder sig till tjejer, men här finns så mycket att titta på och jag älskar retrostilen! Köper mig ett högt glas med ett ljus i, på glaset en ikonbild av Jesus, tänkte använda det som ett alternativt julpynt. Denna butik är i särklass och måste upplevas!

13. BOLIA Kyrkogatan 33.
Antagligen alldeles utmattad efter dagens långa stadsvandring, men denna möbel/inredingsbutik lockade mig absolut inte! Tråkiga minimalistiska möbler, inga roliga inredningsdetaljer (förutom en hallhängare i svart plåt med london skyline, men INTE för 1500kr!). Dock va själva lokalen riktigt charmig, men tänk om en butik likt Grönbergs hade fått flytta in här istället, då kanske jag skulle kunna njuta av det mer!

Spanade även in:



> La Maison Francaise Södra Larmgatan 18. Liten charmig oststinkande butik som säljer fransk delikatess och lite inredningsdetaljer. Kolla in klockorna!

> IEMS Kaserntorget 5. Har mycket tyger från Marimekko och Mairo. Mattor från Papelina. Spanat in ett oranget kakfat från Koziol där, skulle passa snyggt i köket!

> Granit Vallgatan 19. Butiken där allt går i svart, vitt, grått och natur. Enkelt och stilrent!

> Chilli Södra Hamngatan 55. Snygga möbler och speciella inredningsdetaljer för en liten plånbok!

Några timmar och fler steg senare tog jag första bästa spårvagn hemåt med en smärtande huvudvärk från allt sniffade på doftljus...

Inga kommentarer: