10/13/2009

Belysning



Jag erkänner att jag är en "lampoman". Älskar lampor och byter ut dom lika ofta som andra byter... gardiner. För mig är det viktigt med belysning i inredning och den varierar rum för rum.

VARDAGSRUMMET: Här ska det endast vara punktbelysning, en lampa i fönstret, en vid teven, en läslampa vid soffan och något som är riktigt snyggt är en taklampa som hängs i ett hörn över en stor yvig grön växt. (Dov belysning likt en värmelampa). Själv har jag placerat min "Bumling" i hörnet över en palmväxt (billigt inköpt på IKEA). Här råder "myspys"-belysning, inget över 25 Watt och INGA kalla energilampor!

SOVRUMMET: En taklampa som hängs högt och som strålar ut dov belysning, gärna en "Boll" från Matt & Veke.
Själv har jag lampan "Nystan" som är en slags rotting lampa, som ger ett vackert mönster längs väggarna. På sängbordet ställer man en skrivbordslampa. Själv har jag även här en "Bumling".

HALLEN: Här ska det va BRA belysning! Gärna en vacker plafond. Kolla in Belids fina plafoner! Här funkar också en hängade taklampa, men häng högt!

KÖKET: Viktigt med bra belysning över arbetsyor och spis. Här är det OK med spotlights, förövrigt hatar jag spotlights, men det ger bra belysning i kök och badrum. Över matbordet en tung härlig pendel, en "Bumling" eller IKEAs "Kulla" kanske. Tänk på att inte hänga lampan för högt, för då bländas man. Inte heller för lågt, för då ser man inte sina vänner runt bordet. Om bordet är långt, häng TVÅ lampor. Över mitt matrumsbord hänger två "Elba" från Markslöjd.

BADRUMMET: Även här får man ha spotlights, gärna med dimmer, mysigt när man duschar.

GARDEROBEN: En naken glödlampa med ett snöre man drar i och tänder med. (Vart finns det att få tag på sådana?)

Nu på hösten ska man ju givetvis också använda sig av levande ljus, men tänk på att blanda levande med elektrisk så det inte känns som man kommit till ett seans-möte.

Inspireras inte bara utav tidningar utan också av min favoritregissörs filmers interiörer. HITCHCOCK. Här nedan en scen ur "Rear Window" där de använder perfekt punktbelysning. Och visst är det en "Le Klint" lampa (?) som hänger sådär härligt lågt och som här används som en sänglampa!



Går det inte att se klippet? Klicka HÄR

Inga kommentarer: